مجوز راه اندازی گمرک در اردکان اخذ شده است


نیروگاه 500 مگاواتی در اردکان اماده احداث است

صنایع معدنی شهرستان اردکان در وضعیت مناسبی قرار دارد


نماینده مردم اردکان به تشریح وضعیت معادن و صنایع معدنی شهرستان اردکان پرداخت و افزود: شرکت چادرملو دارای معدن سنگ اهن با ذخیره فعلی در حال بهره برداری حدود 400 میلیون تن می باشد که در حال حاضر چهار خط کنستانتره سنگ اهن بعنوان ماده اولیه واحدهای گندله سازی به ظرفیت 5/8 میلیون تن در سال در حال بهره برداری است و خط پنجم نیز ان شاءا.. در سال اتی راه اندازی و مجموعا تولید کنستانتره سنگ اهن به 5/10 میلیون تن در سال خواهد رسید.


تابش افزود: کارخانه گندله سازی با ظرفیت 5/3 میلیون تن و کارخانه تولید اهن اسفنجی غدیر با ظرفیت 800 هزار تن در حال بهره برداری می باشد و کارخانه تولید شمش فولاد شامل واحدهای احیاء مستقیم و فولادسازی با ظرفیت 800 هزارتن و کارخانه فولاد سازی ثامن با ظرفیت یک میلیون تن در حال احداث می باشد که واحد ارفع با پیشرفت حدود 80 درصدی در آستانه راه اندازی است و واحد ثامن نیز به تازگی عملیات اجرایی آن آغاز شده است.


تابش تامین آب این واحدها بخصوص پروژه عظیم ارفع را یادآور شد و با بیان اینکه این حجم عظیم سرمایه گذاریها منتظر تخصیص آب است افزود: این همه در حالی است که مجوزهای لازم در زمان راه اندازی پروژه در زمینه تامین آب اخذ شده و امیدواریم با توجه به قول مساعد وزیر نیرو و پیگیری مجدد وزارت صنعت این معضل هر چه سریعتر حل شود که در راستای تامین آب واحد های صنعتی قرار شد جلسه مشترکی در اسرع وقت با حضور دو وزیر و نماینده اردکان تشکیل گردد.


تابش تصریح کرد: فولاد ارفع برای تامین برق مورد نیاز خود علاوه بر 18 میلیارد تومان هزینه دیماند،در جهت همکاری با وزارت نیرو احداث پست 400 کیلوولت با هزینه متجاوز از 5 میلیارد تومان را نیز برعهده گرفته و اجرا نموده است.


نماینده مردم اردکان با اشاره با واحدهای دیگر فولاد در دست احداث شهرستان افزود: منطقه ویژه فولاد اردکان پس از تصویب در سال گذشته، به تدریج عملیات اجرایی را اغاز نموده و در ملاقات اخیر با رئیس کل گمرک نیز مجور راه ا ندازی گمرک اردکان صادر شده است و انتظار می رود احداث واحدهای تکمیلی و متوازن صنعت فولاد موجبات رشد پایدار و اقتصادی منطقه را فراهم اورد.


تابش افزود: با توجه به وجود واحدهای صنعتی ذکر شده و در چارچوب سیاستهای وزارت متبوع و در جهت تامین برق مورد نیاز ؛ احداث نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات با پیش بینی سرمایه گذاری معادل 265 میلیون یورو(جمع ارزی و ریالی) در نظر گرفته شده است و کلیه مقدمات امر نیز فراهم گردیده ، ولی اغاز عملیات اجرایی طرح مستلزم تعیین تکلیف نحوه تامین منابع مالی ذکر شده است و این پروژه باید توسط شرکت مپنا اجرائی شود.وزیر محترم در خصوص تامین تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن به مدیرعامل این بانک که در جلسه حضور داشت ،توصیه لازم نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا